söndag 16 juni 2013

Hur man spritsar en ros av frosting, glasyr eller smörkräm


Vackra spritsade rosor ger omedelbart en klassiskt lyxig känsla till vilket bakverk som helst. Jag har sett dem på många ställen över hela internet och i baktidningar, och kände mig vansinnigt sugen på att testa!
Så jag gjorde lite efterforskningar och beställde hem rätt tyll. Min "försökskanin" blev en morotskaka som skulle med till en grillmiddag. Och tro mig, det här är den perfekta dekorationen för en konditor! Det går snabbt och enkelt att göra och ser samtidigt avancerat ut. Är du nybörjare på att spritsa kommer du ändå att klara det här galant!
Så här gör man:

För det första behöver du ett "offer", d.v.s. en cupcake, en tårta eller en kaka som väntar på att bli dekorerad. Eller om du bara vill träna, kör direkt på diskbänken som jag gör i filmen nedan :-)
Sedan gör du glasyr eller frosting som det också kallas. Mitt frostingrecept kommer från början från Leila och sedan har jag modifierat det lite för att få en fastare konsistens. Du kan också använda smörkräm men då måste den vara fast i konsistensen.

Ungefär såhär:

100 g. rumsvarmt smör
1 paket florsocker (500 g)
1 tsk vaniljsocker
100 g. Philadelphiaost
Valfri smaksättning och färg (jag använde några teskedar lemon curd när jag dekorerade morotskakan)

Vispa ihop allt med elvisp till en slät och krämig konsistens.

Sedan behöver du en särskild tyll för att få till rosorna. Jag köpte en här från Wilton som heter 2D. Den ser ut såhär:


Lägg tyllen i en stor spritspåse och fyll den med glasyren/smörkrämen. Har du en kaka/cupcake/tårta blir det finast om du först grundar med ett lager glasyr som du stryker på med palett i ett tunt lager. När det gäller cupcakes är det dessutom bäst att skära av toppen så att du har en plan yta att jobba med. 
Sedan är det bara att spritsa! Som vanligt när du spritsar något med fast konsistens håller du högerhanden (eller vänster om du är vänsterhänt) nära tyllen så att du har kraft att klämma och samtidigt har kontroll över utflödet.
Min snälla pojkvän hjälpte mig att filma en liten video där jag visar hur man gör:

,


När du spritsat klart kan du dekorera ytterligare med olika sorters strössel. Jag valde sockerpärlor och slutresultatet gav till och med en känsla av bröllop:



Lycka till!


/Miss Candy Kane

2 kommentarer: